Hvilken 2023-modell er din favoritt?

Home » Diverse » Hvilken 2023-modell er din favoritt?

Jeg sendte en melding til alle i Bikelife Norge Crew. Hva er din favorittsykkel av årets nyheter og hvorfor velger du akkurat denne motorsykkelen?
Nå har det ikke kommet flust av nye sykler i år, mange har bare kommet i en ny utgave eller forsvunnet. Men alle modellene som har blitt lansert nå, og kan kalles 2023 modeller er med i vår avgjørelse. Og vi har grublet på disse over litt lengre tid. Samt sett mange av disse under Eicma motorshow i Milano.


Vi ønsker i gå litt inn i dybden på hvorfor vi har valgt nettopp den modellen.

Thomas Winther:
Jeg spår årets storselger! Triumph Street Triple kom opprinnelig som en lillebrorversjon av Speed Triple med 675cc med de samme runde lyktene som storebror, men har de senere årene fulgt den mer mainstream stilen til storebror og høstet lovord i bøtter og spann for sine kjøreegenskaper. Triumph har også fått cred for sin 765cc tre sylindrede motor som er basen til alle moto2 sykler. I år kommer de med 3 versjoner, en R, en RS og en Moto2. Når vi så de på EICMA tidligere i år trodde jeg det var ny rødfarge på Speed triple 1200RS, men det var den fineste Street triple jeg til nå har sett. Den har fått 7 ekstra ponnier og både dreiemoment og kompresjon er høyere fra den tidligere modellen.

Med 130hk. og 180 kg. blir den klasseledende. En nyutviklet svingarm gir høyere stabilitet ved ikke å la bakhjulsopphenget komprimeres for mye når du vrir gassen mer enn du burde. Dette, med et lett chassis, gir deg nok trekkraft og kraft-til-vekt-forhold til å finne linjen din før du dykker inn i et hjørne og forlater den akkurat slik du ville. ABS-systemet for svinger er optimalisert for å levere riktig mengde bremsing i enhver skrå vinkel. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg gleder meg som en unge til å slenge benet over en på Jerez i slutten av Mars hvor jeg er invitert av Triumph ned til varmere strøk for å teste denne. Vil du gå enda lenger finnes den også som en moto2 utgave hvor Showa er byttet ut med Öhlins, cnc frest styrekrone med clipons istedenfor helt styre, masse karbon og noen feeeeeete dristige fargevalg man kan velge mellom.

Daniel Bond:

MV Agusta lager noen av de vakreste motorsyklene på planeten, og F3 800 har i tillegg en nydelig lyd ut av trippelmotoren.

 Den er ikke ny, men har blitt ytterligere raffinert med aeropakke, oppdatert elektronikk, forbedret motor osv..

Som veisykkel er den for spesielt interesserte, med en motor som har rundt 150hk, mye dreiemoment, kåper og aggressiv fremoverlent sittestilling gjør dette til en potent banesykkel pakke. Drømmer om å ha en slik som sykkel nr 2 eller 3, derfor er denne min favoritt i år.

René Holmen:

Tipper de fleste vi her tro det står en Ducati eller Kawasaki på min liste? Vel, kanskje det gjør? Ducati har kommet med flere tøffe nyheter i år, deriblant den helt råååå Panigale V4R som blåser nok hester til å få deg herfra til Månen på få minutter. Eller deres nye Diavel V4. Begge disse er kjempe flotte sykler som sikkert kunne vunnet fine premier ved både design og ytelse. Men nå er det ikke noe hemmelighet at jeg liker sykler med kåper. Trenger ikke være helkåpe. Likte veldig godt Triumph sin Speed Triple RR med «old school look» bikini kåpe med en rund ledlykt i fronten.

Men sykkelen som kommer i 2023 som jeg likte best er faktisk ja:

Panigale V4R! Her er det Italiensk design på noe av sitt beste (Faktisk noen fra MV Agusta som topper listen) oser brutalitet, samt rå racing power og en motor som slekter på MotoGP raceren Desmocedici som i år faktisk vant i MotoGp, men gjort en del snillere så det skal være mulig å bruke denne på veien. Men dette er bygget for bane, og for godkjenning til World Superbike Spec’s. Så her er det ikke spart på deler.

Vi snakker her om en sykkel som kan gi opp mot 240 hestekrefter i full race spec, og da må du til og med ha på spesial olje for å tyne ut di siste ponniene.

Akkurat som at vi skulle kunne trenge eller savne disse når vi cruiser ut til Tyrigrava en Onsdag’s kveld etter jobb.
Ok, for oss vanlige mann/kvinne i gata så holder det nok lenge med denne rett fra fabrikken i Bologna, med 221hk og en turtall på svimlende 15500o/min.

For å holde styr på denne sykkelen så har Ducati installert på denne (som på 2019 modellen) vinger for å lage Downforce så fronten holdes nede ved akselerasjon. Trass disse har blitt over 40% mindre enn de man kunne finne på forgjengeren så skal det være samme marktrykk på disse to. BMW kom med sin nye M1000RR med svære vinger lignende MotoGP sykler, allikevel klarer Panigale V4R å lage mer marktrykk samt ha mer delikat design på sin sykkel. Bmw M1000RR er og ett mesterstykke uten like. Men til å bruke på veien ble designet nesten litt for vulgært etter mine øyne. Da likte jeg den forrige M1000RR eller nye S1000RR (som nå kommer standard med vinger) bedre.

Som nevnt tidligere så er italienere rå på design. Det gjelder da både bil, motosykkel og mote (for de som bryr seg om sånnt) og det er ikke til å legge skjul på at Panigale er noe av de peneste R syklene. Jeg liker veldig godt V4/V2 designet. Men når man ser på linjer så er forgjengeren 1299 en del penere, men V4/V2 er tett opp til, og har en annen form for skjønnhet.

Men en ting man merker på en Ducati, og da nesten hvilken som helst utgave, så er de ikke like flotte å kjøre i lavt turtall som mange av deres konkurrenter….


Men KTM har også kommet med en ny 890R Adventure som ligger høyt på min liste etter vi var med CBP til Spania og jeg fikk låne deres demosykkel der nede…..

Dag Robert aka Diggi:

Selv kjører jeg en Ducat Multistrada V4 Pikes Peak, som er laget for å dominere landeveien og en Kawasaki ZX7R. Men i 2022 fikk jeg prøve en Yamaha Ténéré 700 også kalt T7, og dette var en sykkel som overasket meg ganske mye. Trodde denne var kun brukenes på grusvei, men dette virket også veldig bra på asfalt og landevei, selv med knastede dekk. Jeg har troa på at dette blir en kanon sykkel i 2023 også. Dette er ikke en sykkel bare for dem som skal ha en sykkel nr 2. som er mindre og lettere å leke rundt med. Men denne med sin CP2 Motor som er testet ut i blant annet MT07 og R7 fungerer til både på vei og offroad, og kanskje til og med hele året. Du får den i flere utgaver, hvor du kan lage den litt som du skulle trenge. Enten det er til jobben, eller du skal begi deg ut på strekker det er langt til nærmeste bensinstasjon. Jeg gleder meg til å følge med på denne i 2023. 

Yamaha T7 har også fått oppgradert til ny skjerm i 2023. Med den nye skjermen som du kan koble rett opp på smart-telefonen via MyRide appen til Yamaha, spille musikk, lese mail, etc. Samt den kan varsle rett til din forhandler eller hvem du vil om det skulle skje noe.

 

Henrik Saglien Frostrud:

Nye BMW M1000RR og M1000R Som noe av det eneste i ett marked som begynner å bli tynt for oss forbrukere i ett marked med supersportsykler for vei, er BMW høyt opp i sjiktet for råskap, fart og spenning samt banebrytende race teknologi og hjelpesystemer. Dette er en sykkel som etter min mening er noe av det feteste som har blitt laget hittil i denne klassen. BMW har jobbet hardt for og komme godt inn i markedet både på design og enkelt for forbruker å benytte maskineriet om du er erfaren eller uerfaren.

De har også Streetfighter utgave i 2023 med tilnærmede egenskaper effektmessig, men litt bedre for rygg og nakke for hobbykjøreren, det liker vi!

På 2.plass Yamaha R1/MT10 I samme omfang som jeg setter tilnærmet likt som BMW er Yamaha sin R1 serie og MT10 serie, som byr på ekstremt mye moro og fantastiske kjøreegenskaper. Grunnen til att Yamaha kommer på 2.plass hos meg er rett og slett design, ingenting å si på kjøreegenskaper og funfactor ved kjøring, men designet på nye MT10 og «gammelt» Design på R1 er ikke tilstedet etter forventningene som man skulle ønsket. 3.plass V4 serie. Ducati sin V4 serie med både Panigale og streetfighter, har ducati gjort det bra! Ducati sine modeller har blitt mer driftsikre enn noen gang, komfortable og brukervennlige for alle! Årsaken til at de havner på 3.plass hos meg er rett og slett fordi de alltid har vært Rå på design og er ikke like nyskapende som andre fabrikanter som virkelig slår på stortrommen iblant! Misforstå meg rett, men vi vet alltid at Ducati kommer med noe som er både vakkert å se på og noe av det råeste man får kjøpt for penger, italienerne har alltid vært gode på dette.

Vegard Loen aka: Motoloen

Min favorittsykkel for året er den spanske motorcrosseren Stark Varg. Det Barcelona-baserte Stark Future med svenske røtter har nå lansert sin første sykkel, Stark Varg (Sterk Ulv), en fullblods MX-sykkel med mål om å virkelig få fart på elektrisk MX-racing. Med en effekt på 80hk og 938Nm på bakhjulet er denne mer en kapabel til å dra fra tradisjonelle 450’er ut av svingene. Med en elektrisk inverter på kun 9kg så er dette motoren med høyest effekt-til-vekt forhold i motorsykkelindustrien.

Med motoren som en del av den bærende konstruksjonen, et lavt plassert batteri og en ramme som er bygd opp fra grunnen av, så ender Stark Varg med en totalvekt på 110kg med lavt tyngdepunkt. Stark omtaler sykkelen også som en «one size fits all» med alle de justeringsmulighetene en elektrisk motor gir. Skal man på banen å kjøre løp så setter man bare effekten på maks og stiller til start. Skal derimot 12-åringen ut å putre i skogen, så kan man (gitt at vedkommende når ned til fotpinnene) justere ned akselerasjon og toppfart, så har man en snill og nybegynnervennlig sykkel. Med justerbar effektkurve, motorbrems, svinghjulseffekt, og traction control kan sykkelen settes opp akkurat slik du måtte ønske det.

Kenneth Johannessen «kingkenny»:

Vel. Nå har jo allerede noen av mine favoritter blitt omtalt i detaljer.

Sånn er det vel å komme litt seint til festen…

Men jeg må jo også uansett nevne den oppgraderte Triumph Street Triple Moto2-saken. Jeg har mine mistanker om at alt fra kubikk, ytelse, det mer aggressive oppsettet, til utstyrsnivået vil gjøre denne til en perfekt sykkel for banedager for de aller fleste. Samt for å bølle rundt på småveiene og gjøre nærmeste bykjerne utrygg.

Her er min favorittfarge på denne:

Så må jeg jo også innom den fortsatt fantastiske Speed Triple 1200RR, og de nye S 1000 RR og M 1000 RR fra BMW, som jo (som vanlig) er gjennomførte. Den nye Ducati Diavel V4 samt Panigale V4R ligger også ganske høyt på lista mi. Den nye Suzuki GSX-8S tror jeg også vil slå an. Samt Fantic Caballero 700.

Men. La meg heller gå i en litt annen retning, da.

Først, la oss ta en ganske så revolusjonerende modell som kommer fra Kawasaki. Nemlig deres hybrid-sykkel. Altså den skal visst være på veien i 2023, skjønt muligens i butikkene i 2024.

Hvorfor denne?

Jo, nå er det blitt slik at et økende antall bykjerner blir forbudt område for alt som slipper ut eksos. Slike løsninger kan redde oss motorsyklister der.

Og når vi først streifer innom en kategori som jo får ut piggene på mange av oss Petrolheads; Nå er helelektriske Stark Varg straks på vei til sine kunder.

 Crosseren, som lover opp mot 80 hk(!!!) og har fått strålende omtaler under forhåndstester, kan være den som redder motocrossen, og etter hvert også enduro, osv, osv. Motstanden mot MC generelt, og det «grrrrruuuusomme bråket» og utslippet er ikke bare på fremgang, men det dominerer det meste rundt omkring nå. Baner over hele Europa blir lagt ned nesten hver uke.

Og man kan banne på at de aller aller fleste av de store produsentene også har sine el-modeller nesten helt ferdige, sånn godt skjult foreløpig.

Med elektriske crossere vil alle de som bare hater alt som er gøy bare måtte holde kjeft (Unnskyld språket).

Men elektrisk og annet fornuftig til side, et smykke verdt å nevne er fantastiske MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro.

O gudene bedre!

Dette er bare noen av våre valg. Ikke noe fasit på hva som er best eller råest. Og vi ønsker gjerne å høre din mening på hva som er råeste sykkel du kan kjøpe i 2023