Holmen – out abroad del 1

Home » Holmen - out abroad » Drømmereiser » Holmen – out abroad del 1

Innlegget inneholder reklame for vår samarbeidspartner.

«Once a year, go somewhere you never been before»
Mange av dere som har fulgt med på våre podkaster gjennom våre to første sesonger har kanskje fått med seg at jeg har reist en del på motorsykkel. Samt reist en del for å kjøre motorsykkel til steder det av åpenlyse grunner ikke alltid er like lett å kjøre til, eller det rett å slett tar for lang tid. Og jeg har levd opp til dette motto: Once a year, go somewhere you never been before.

Jeg har reist de fleste land i Europa men mangler enda noen. Og mine reiser har alltid vært på en opp-pakket R-sykkel med lite komfort. Vi har vært gjennom noe av de verre grusveiene i Ukraina og ned til Svartehavet. Alpepass mellom Østerrike og Sveits med tilhørende land i mellom. Blåst høye hastigheter på Autobahn gjennom Tyskland og nytt solen med en kald Cola ved Dikene i Nederland, og spist snegler på en restaurant i Frankrike.
Så Europa har jeg kjørt ganske på kryss og tvers i store deler i allefall.

Under denne pandemien har ikke dette vært like lett å reise rundt, og man har sittet mer hjemme og glant ut av vinduet. Og i starten stengte jo alle hoteller og overnattingsteder slik at man ikke kunne reise. Men litt reise i Norge har jeg klart å få til, og opplevd flere nye steder i vårt flotte land. Sånn som Fosen, som var en perle jeg ikke engang har tenkt på å dra til. Enda mer av Vestlandet, og faktisk kjørt med min Panigale til Polarsirkelen og noen mil nordafor. Ok, jeg kjørte faktisk ikke helt til Polarsirkelen, men vi tok syklene i henger opp til Arctic Circle Raceway og jeg kjørte derfra og over polarsirkelen….

Men rett før vi hadde hørt om dette Covid-greiene så hadde jeg og en kompis bestemt oss for å reise til USA for å nyte noen uker langs Californias solkyst. Og for dere som leste hele setningen her, vet også kanskje at Covid kom ganske tidlig på året. Ja, California var ikke bare sommer og sol når vi var der borte. Men det var ikke så vi frøs heller. Men ganske så passe temperatur til å kjøre rundt på en leid BMW noen dager.

Som vanlig tok vi alt på sparket. Hadde ikke leid mc, hadde ikke booket hotell, ikke planlagt helt hvor vi skulle. Så en tur som vi pleier. Men vi hadde en kompis der borte som hjalp oss litt i gang så vi ikke ble stående i tollen uten å skjønne så mye.
– Ok, vi hadde planlagt litt. Vi hadde sett på muligheter for leie av mc, men vi visste ikke hvor vi skulle bo, så vi booket ikke noe sykkel før vi var i California.

For å leie mc i USA brukte vi noe som heter riders-share app. Her kan privatpersoner leie ut sine sykler, ferdig med forsikring og betalt via App. Easy…. To BMW ventet på å bli plukket opp.

Dette var da 2019, så vi skal ikke snakke mer om dette nå. (Mulig det kommer innlegg senere)
Nå i disse kjedsomme tider med regn, snø og kulde om hverandre, så blir man litt lei. Vi kaller det PMS. Og det ender med at man får litt tvangstanker og gjør dumme ting. Så da tenkte jeg: Hvor har jeg ikke vært enda? Ok, det er ganske mange steder jeg ikke har vært. Vært i ganske mange land. Men finnes da adskillige steder innad i landene (også i Norge) jeg ikke har vært.

Begynte å dra drømmene tilbake til Amerika. Likte virkelig USA og den delen vi var i, selv om det er så sinnsykt mye igjen å oppdage. Samt mange kule veier vi ikke har fått kjørt. Men jeg har så vidt lagt en plan på dette, og jeg kommer nok tilbake dit om ikke så lenge.
Men nå ville jeg på skikkelig eventyr. Kanskje komme meg av asfalterte veier og komme meg på grus og ulent terreng. Sør-Amerika og Peru ble drømmen. Faktisk knapt tenkt tanken på å dra ditt tidligere. Har fulgt Itchy-boots på hennes Youtube-kanal når hun reiser gjennom Sør Amerika, men det er så langt vekk, og nesten ikke mulig å komme seg dit på en lettvint måte. Men denne drømmen brast fort da denne turen var utsolgt….. Jeg var altså for treg til å hive meg på.

Men kunne jo ikke bare gi meg der. Nå hadde jeg jo bestemt meg for en tur til sommeren. Og som mange av dere vet er jeg aktiv på mange motorsykkelforum. Og jeg har skrevet litt om hva jeg vil og spurt hvor folk har vært.
– Så ringer tlf: Dette er fra Mc Asien. Vi har en ledig plass til Lille Tibet og Himalaya til sommeren…….