Husqvarna Norden 901 Expedition – 2023 : Prøvekjørt

Home » Nyheter » Husqvarna Norden 901 Expedition – 2023 : Prøvekjørt

Vår svenske kollega fra Fastbikes.se Johan Ahlberg har testet den nye Husqvarna Norden 901 Expedition, Foto: Sebas Romero, Marco Campelli.

I den første uken i mars presenterte Husqvarna Motorcycles offisielt den nye Norden 901-Expedition. Noen dager senere fløy Johan Ahlberg sørover, og etter to dager med hardbarka eventyr i Sør-Afrika kan vi nå presentere den første prøvekjøringen av den nye adventure huskyen.

Hva er egentlig en ekspedisjon? I følge det digitale leksikonet Wikipedia er det «En organisert, «sendt» oppdagelses- eller forskningsreise, selv om forskningen ikke trenger å være vitenskapelig, men like gjerne kan være en utforskning av natur, kultur eller egen evne».

I følge Husqvarna Motorcycles betyr Expedition kort fortalt det indre ønsket om å utforske mer… Å kjøre der få andre har kjørt før, men fremfor alt handler det om å kunne starte sitt livs motorsykkeleventyr rett fra butikken, uten å måtte utstyre motorsykkelen med hva som helst. Nøyaktig hvordan dine neste motorsykkeleventyr vil se ut, ekspedisjonene dine, enten det er å utforske vårt vakre land eller å dra rundt i verden, er helt opp til deg, men én ting er sikkert. Husqvarnas nye Norden 901 Expedition leverer på et virkelig høyt nivå.

I utgangspunktet er den nye Norden 901 Expedition en oppgradert Norden 901, Husqvarnas populære eventyrmaskin som ble lansert for litt over et år siden og allerede har solgt over 4500 enheter. Expedition-versjonen inkluderer som standard, fullt justerbar fjæring med lengre vandring, en opp-ned WP Xplor 48 mm forgaffel med 240 mm. vandring, sammenlignet med basismodellen som kommer med WP Apex 43 mm og 220 mm. vandring.

Ved å bruke en delt dempingsfunksjon i forgaffelbena, kan kompresjons- og returdempingen enkelt justeres (uten verktøy) ved hjelp av de lett tilgjengelige justeringsknottene som er plassert på toppen av gaffelrørene. Disse lar føreren raskt tilpasse kjøreegenskapene til egne preferanser og ulike kjøreforhold.

Bakhjulsopphenget har også blitt oppdatert, med en WP Xplor PDS-enhet, i stedet for Apex-støtdemperen som er standard på basismodellen til Norden 901. Akkurat som fronten er vandringen 240 mm. En styredemper er også på plass.

Bakkeklaringen til Norden 901 Expedition er oppgitt til 270 mm, til sammenligning med 252 mm på Norden 901. Samtidig øker salhøyden med 21 millimeter til 875 / 895 mm (salhøyde kan velges i to trinn ).

En jevn og fleksibel, men samtidig dreiemomentsterk motor på 899 cm3, 100 Newtonmeter dreiemoment og 105 hestekrefter sterk parallell twin akselererer Norden 901 Expedition, mens doble balanseaksler minimerer vibrasjoner. Motoren er montert i en lett fagverksramme laget av krom-molybdenstål med motoren som bærende element.

Bakrammen, også en konstruksjon av stålrør, ble utviklet for å være kompakt og lett, men også sterk nok til å frakte passasjerer og bagasje under de utfordrende forholdene som kan forventes når man utforsker det asfalterte veinettet.

Bruk av en direkte kobling på bakdemperen reduserer kompleksiteten og deler for å tillate enkelt vedlikehold, mens den spesifikke lengden på svingarmen hjelper med trekkraft, stabilitet og fjæring.

Det progressive demperoppsettet (PDS) til motorsykkelens WP XPLOR-demper gir ikke bare mer fjæringsvei, men også økt bunnmotstand, for å redusere risikoen å bunne under ekstrem belastning, levert av et andre stempel, som fungerer sammen med en lukket kopp (i stedet for en nål), mot slutten av slaget.

I tillegg kan støtdemperen justeres individuelt for forspenning, høy- og lavhastighetskompresjon og returdemping. Dette gjør det mulig for føreren å tilpasse støtdemperens egenskaper til en rekke forskjellige kjøresituasjoner, preferanser og vektbelastninger på motorsykkelen, som ekstra bagasje og passasjerer.

Videre er demperen montert i en fremoverlent vinkel for å redusere setehøyden. Samtidig er førerposisjonen plassert relativt nært forhjulet, noe som forbedrer følelsen med forhjulet og grepet mens den kompakte rammen gir mulighet for en lang svingarm for å optimalisere grep til bakhjulet.

Modellen leveres med fire kjøremoduser (Street, Rain, Offroad og justerbar Explorer-modus, justerbar kurve-ABS med Offroad-modus, Ride-by-wire, Easy Shift, traction control og Power Assist Slipper Clutch (PASC). motorsykkel ruller foran på tubeless wire-eiker hjul (21/18-tommers) og Pirelli Scorpion Rally STR-dekk.

Bensintanken på 19 liter sies å kunne gi en rekkevidde på opptil 400 km. Basert på lang erfaring fra motorsportutvikling, plasserer den rotasjonsformede drivstofftanken sitt hovedvolum foran førerens knær, viklet rundt den sentralt monterte motoren. Den nedre delen av tanken beskytter førerens ben mot sterk vind, skitt eller vannsprut.

Utformingen av tanken bidrar til å plassere tyngdepunktet langt ned og bidrar til jevn håndtering, både på vei og terreng. I tillegg forstyrrer ikke tanken bevegelsesfriheten, noe som gir føreren større frihet til å bevege seg fritt mellom kjøreposisjoner, enten stående eller sittende. Det muliggjør også lavere salhøyde, uten at det går på bekostning av bakkeklaringen.

Visuelt skiller Norden 901 Expedition seg fra basismodellen med en spesiell farge og grafikk, høyere kåpeglass, avtagbare myke 36-liters sidevesker og en solid fire millimeter bagasjeromsplate i aluminium som gir utvidet beskyttelse for bensintanken og motoren.

Videre kommer Norden 901 Expedition som standard med en ny type dekkglass, treposisjons elektrisk oppvarmet styre og setevarme, GPS-feste, sentralstøtte og kjøremodus «Explorer», som er ekstrautstyr på basismodellen Norden 901.

Instrumentet består av den fem-tommers TFT-fargeskjermen. Skjerm konfigurasjonen kan varieres og skjermlyset tilpasser seg automatisk endringer i lyset rundt. Du kan tilpasse instrumenteringen og velge hvilken informasjon du vil vise på skjermen. Dette inkluderer trippteller, estimert drivstoff rekkevidde og drivstofforbruk, kjølevæske temperatur og så videre. Gjeldende kjøre modus og ABS-innstillinger er synlige direkte på skjermen. I tillegg blinker et konfigurerbart blinklys for å indikere når det skal skiftes. Og du kan gire jevnt og enkelt, uten å måtte berøre clutchen.

Med Ride Husqvarna Motorcycles-appen installert på en smarttelefon og med enheten koblet til motorsykkelens tilkoblingsenhet via Bluetooth, vil føreren dra nytte av nedlastbare kart, Turn-by-Turn+ navigasjon, Call-In, Call-Out og se gjeldende trafikkinformasjon. Musikkvalg og volum kan også trygt justeres under kjøring ved hjelp av knappene på rattet.

For øyeblikket føles «Rain» kjøremodus som en gitt, gitt de våte veiforholdene. Vi har blitt «lovet» sol og minst 25 plussgrader, men i stedet tilbys vi regn og betydelig lavere temperaturer, som synker dramatisk etter hvert som vi klatrer høyere og høyere i fjellet. Under den første fotoseansen, som gjennomføres på en svingete asfaltvei med slående utsikt, aktiverer jeg både varmeholker og varme i førersetet, som begge har tre forskjellige nivåer). Når jeg nevner salen, benytter jeg anledningen til å nevne at salhøyden, som kan justeres i to trinn, har økt med 21mm i forhold til standardversjonen, og at kun førersalen kommer med varme.

Selv om det er designmessig, er Norden 901 Expedition inspirert av Husqvarnas rallymaskiner, bygget for å kunne takle lange, utfordrende distanser, kjøres på alle typer veier og gjennom mange forskjellige typer landskap. Men vel bak styret er det tydelig at dette er en motorsykkel som byr på en sporty karakter, men med god komfort i mange eventyrlige mil bak styret. Og sammenlignet med søskenbarnet Norden 901, er Expedition et hakk bedre når det kommer til å håndtere skikkelig kul terrengkjøring. I tillegg tror jeg den gir et enda høyere nivå av førerkomfort under lengre turer.

En medvirkende årsak til den økte førerkomforten kommer gjennom det høyere touring fairingglasset, som gir økt vindbeskyttelse og mindre turbulens rundt hjelmen, noe som igjen reduserer tretthet under lange kjøreøkter, spesielt i høyere hastigheter. Og i praksis fungerer denne utformingen, med et lite rektangulært hull i dekkglasset, meget godt for å effektivt fjerne den irriterende turbulensen rundt spesielt hjelmen. I virkelig høye hastigheter vil det selvsagt være litt vind rundt hjelmen og overkroppen, men den plagsomme turbulensen er som bortblåst.

Det brede avsmalnende styret bidrar til god kontroll og en komfortabel kjøre stilling, og hvor de seks posisjonene til styret gir et justerings område på 30 mm (foran til bak) for justerbar kjøre ergonomi. Pluss også fordi både clutch- og bremsehendlene har justerbare grep, for den beste personlige tilpasningen.

Slitesterke håndbeskyttere i plast beskytter førerens hender mot vær og vind, steinsprut og whiplash fra grener som kommer i veien. Mer robust ditto med aluminiumsarmering finnes som tilbehør. Og her sørger jeg for at det som regel er nok av ekstra godsaker i Husqvarnas sortiment, med for eksempel steinsprutbeskyttelse for front- og tåkelys, samt romsligere aluminiumsvesker, i stedet for de myke posene som følger med, for å nevne noen.

I tillegg har fotpinnene gummiinnlegg som kan tas av når du ønsker ekstra grep i utfordrende terreng, og hvor den vendbare toppen av bakbremsen gir mulighet for en skreddersydd passform for slankere landeveis- eller terrengstøvler. Under hele prøvekjøringen kjørte jeg uten gummiinnsatsene til fotpinnene for best fotgrep, uten at det ga forstyrrende vibrasjoner eller merkbart redusert komfort.

Basert på erfaringer under utviklingen av Husqvarnas rallysykler er en frontholder med integrert LED-hovedlys og standard tåkelys på plass. En intern spoiler fungerer både som et strukturelt element for tåkelysene og instrumentpanelet, samt en detalj som leder luft gjennom panseret for økt stabilitet i høye hastigheter. I tillegg muliggjør en integrert 12-volts stikkontakt enkel lading av enheter montert på styret eller på monteringspunktet over hovedinstrumentet(hvor du for eksempel kan montere en GPS- eller roadbookholder).

Førerens sal byr på kjærkommen komfort for lengre turer, og hvor du raskt og enkelt endrer salhøyden i to trinn (875 / 895 mm) uten behov for verktøy. Førersetet, som er atskilt fra passasjersetet, smalner av foran, noe som gjør det lettere å plassere føttene på bakken ved behov.

Norden 901-Expedition stoppes av spanske J.Juan-bremser med radialt monterte fire-stempelkalipere og doble 320 mm bremseskiver foran. Bakbremsen har en 260 mm bremseskive som betjenes av en flytende to-stempel caliper. De isolerte bremsestemplene sammen med isolasjonsplater mellom klosser og stempler sies å bidra til forbedret termisk stabilitet når bremsen er under belastning i lange perioder. Oppsummert gir bremsene både utmerket bremseytelse og er samtidig enkle å dosere riktig i alle situasjoner.

Det standardmonterte ABS-systemet fra Bosch forhindrer hjullås vid hard innbremsing og kan deaktiveres på bakhjulet for den som vil bremse til stopp på bakhjulet av ulike grunner. Husqvarna har fram til i år valgt å oppdatere ABS-systemet så att det automatisk tilpasser seg de respektive modusene. Dette for å redusere sjansen for at man glemmer å skru på ABS etter å ha vært på grus og kommer ut på motorveien.

Den væske kjølte 889cc parallelltwinen kommer med doble overliggende kamaksler. Maksimal effekt er oppgitt til 105 hk ved 8000 o/min og maksimalt dreiemoment på 100 Nm. ved 6500 o/min. Motoren veier ifølge Husqvarna kun 53,4 kg uten olje men inkluderer alle komponenter som elektrisk start, clutch og kjøle slanger. Med et service intervall på 15 000 km reduseres eierkostnaden for denne eventyrmaskinen.

For å øke komforten og redusere vibrasjoner har motoren to balanseaksler, den ene foran veivakselen og den andre ved stempelet mellom de to kamakslene. Den tosylinderede motoren tilføres drivstoff via to 46 mm gasspjeldhus produsert av Dell’Orto. Det er ingen mekanisk forbindelse til gassen. I stedet, når sjåføren vrir gassen, styres gassventilene elektronisk av motorstyringssystemet (EMS). EMS sammenligner kontinuerlig motorparametere med data fra sensorer og justerer gasshusventilene deretter, noe som resulterer i perfekt krafttilførsel og gassrespons, og under prøvekjøringen opplevde jeg ingen rykk, eller andre rariteter med drivstofftilførselen, eller motoren for den saks skyld.

For å eliminere interferens mellom sylindrene ved små gassåpninger har hver sylinder et separat inntaksrør, mens en sensor ved hvert gasshus måler og regulerer manifoldtrykket. I tillegg er en bankesensor på plass for å oppdage fortenning eller «banking» av forbrenningskamrene – en viktig funksjon dersom du skulle møte drivstoff av dårlig kvalitet mens du utforsker verden. Motorelektronikken reagerer på vibrasjoner forårsaket av banking ved å forsinke tenningen og dermed beskytte motoren mot mulig skade.

Slipclutchen, Power Assist Slipper Clutch (PASC), maksimerer bakhjulsgrepet ved hard akselerasjon og forhindrer ustabilitet og sprett ved hard bremsing eller når du girer kraftig ned, noe som sikrer maksimal kontroll og jevne nedgiringer. Fordi slureclutchen åpnes når motorens bremsekraft blir for sterk, og forhindrer at bakhjulet spretter under harde nedgiringer eller bremsing. Når sjåføren åpner gassen, reduserer det håndkraften som kreves for å betjene clutchen. De spesialdesignede friksjonsplatene til clutchen gir høy friksjonsverdi, som gir økt holdbarhet og varmebestandighet, mens stålskivene sørger for tilstrekkelig oljeseparasjon for enkelt nøytralgirinnkobling.

Motoren har en sekstrinns sekvensiell girkasse. Girkassen er på sin side koblet til en Easy Shift-sensor som gir sømløse opp- og nedgiringer uten at du trenger å bruke clutchen. Easy Shift bruker to sensorer, en ved girspaken, som registrerer bevegelsen til girspaken når føreren girer opp og får systemet til å slå av tenningen umiddelbart. Så snart den andre sensoren oppdager girinngrep, reaktiverer den injeksjonen og åpner gassventilene, noe som sikrer rask og jevn handling, uavhengig av motorbelastning og motorturtall. Ved nedgiring tilpasser systemet turtallet til hastigheten på det nedre giret.

Kjøremodusene gjør det enkelt å tilpasse motorkarakteren. Selve styringen av denne, og andre elektroniske tilpasninger skjer via menybryteren på venstre siden av styretl, hvor vi også finner cruisekontroll knapper. Perfekt når du ikke ønsker å gasse selv.

Street-modusen tilbyr temperamentsfull og direkte gassrespons med matchende MTC-innstillinger, som først og fremst er beregnet på kjøring på asfaltert underlag. MTC er satt til å tillate minimalt hjulslipp før det kobles inn. Elegant og tilgjengelig nok for mindre erfarne sjåfører, som kanskje kjører med passasjerer, men likevel dynamisk nok for morsom og inspirerende kjøring på svingete fjellveier.

Offroad-modus gir jevn gassrespons og gir betydelig mer dekkspinn før den griper inn. På underlag med lavt grep kreves en viss mengde hjulspinn for å sikre bevegelse fremover. I tillegg lar den sjåførene bremse stopp på bakhjulet, for å styre med bakhjulet. Modusen er ikke følsom for helningsvinkelen, så MTC griper ikke inn hvis du for eksempel bruker en voll for å svinge. I tillegg er anti-wheelie-funksjonen ikke aktivert i denne modusen, som lar deg løfte forhjulet over hindringer ved å bruke gassen.

Regnmodus har veldig jevn gassrespons, redusert toppeffekt og antispinn griper inn tidlig for maksimal kontroll. Perfekt for dårlig vær, utfordrende veiforhold, sparer bakdekket eller bare kjører hjem i ro og fred etter en lang reise. Under prøvekjøringen kjørte jeg av og til med denne modusen aktivert, og jeg er imponert over hvor jevnt og pent den tråkker inn og styrer opp, selv i virkelig trange situasjoner.

Utforskermodusen gir direkte og på mange måter flott kontroll over de ulike funksjonene, slik at du kan lage et kjøreprogram som er slik du vil ha det.

Norden 901 kommer også med Motor Slip Regulation (MSR), som styrer motorbremsen og fungerer som det motsatte av antispinnsystemet MTC. Hvis motormomentet er for høyt på grunn av kraftige nedgiringer eller brå gasslukking, balanserer ride-by-wire-systemet gassen nøyaktig etter behov for å sikre kontrollert retardasjon. MSR utfyller tøffelclutchen og er spesielt effektiv i situasjoner med lite grep.

Motormessig er det rikelig med kraft i alle moduser, en kraft som leveres på en ryddig og velstemt måte, uten rykk eller andre rariteter. Under hele kjøreturen er det ikke et eneste problem eller noe som får meg til å rynke på pannen, alt fungerer bare slik jeg vil ha det. Bremser, fjæring og chassis føles godt innstilt og passer perfekt sammen. Den svinger lekende lett og holder samtidig kursen sikkert da den raskt går rett frem.

Ute på motorveien er grunninnstillingen av fjæringen litt for myk etter min smak, men det fikses enkelt, men dessverre ikke uten behov for verktøy for å øke forspenningen til demperen. En lett tilgjengelig justeringsknapp mangler, noe som er synd, spesielt på denne typen motorsykkel. På den annen side er fjæringen rent ytelsesmessig, ikke minst når det gjelder grusveiskjøring i litt høyere tempo. Og når underlaget blir skikkelig tøft og slemt, sluker fjæringen ujevnhetene med stor appetitt på forbilledlig vis.

Andre ting som mangler, og som jeg mener bør være standard på Expedition, som alle andre motorsykler, er automatiske blinklys og USB-ladeuttak. Men bortsett fra mangelen på disse, er dette en veldig potent og komplett eventyrmotorsykkel, perfekt egnet til langkjøring på landeveien så vel som virkelig tøff terrengkjøring, og alt i mellom.

Husqvarna Norden 901 Expedition er unektelig en motorsykkel som trives på alle typer veier, uansett om det er kjedelig transportkjøring på motorveien, herlig inspirerende nytelse på svingete små asfaltveier eller grusblanding på løst underlag.

Samlet sett er komforten veldig god, selv om jeg tar forbehold om at vi aldri fikk kjørt virkelig lange veistrekninger i ett strekk og det er derfor vanskelig å fastslå hvordan komforten er under mer «monotont» turkjøring. Men ut fra det jeg faktisk fikk oppleve under prøveturen, sammen med mange års erfaring med denne typen motorsykler, er den generelle førerkomforten veldig god, og som med de fleste motorsykler, mistenker jeg at treverket vil snike seg inn før eller siden. Men ellers vil du kunne ri mange, mange mil i salen på ekspedisjonen og bare nyte eventyret til det fulle. Og kanskje best av alt, denne motorsykkelen spiser virkelig opp alle slags veier og bakker med god appetitt.

Jeg vil på ingen måte betegne Norden 901-Expedisione som en enduromaskin, som er laget for å være raskest i konkurranse på skogsstier. Men under prøvekjøringen kjører vi på traktorbaner som godt kunne vært brukt som spesialseksjon i en enduro-konkurranse. Å kjøre som vi gjorde under prøveturen, i det høye tempoet, i det tøffe, men fantastiske miljøet, er jeg dypt imponert over potensialet til denne motorsykkelen, ikke minst når det gjelder fjæringen.

Flere ganger under prøveturen ble jeg slått av nettopp det faktum at det faktisk er ganske sprøtt hvordan denne sykkelen kan kjøres, det er tross alt en stor sykkel, og ikke en liten lettvekts enduromaskin. Den er betydelig lettere å håndtere enn den ser ut til å være, og betydelig sportsligere enn den kan virke ved første øyekast, samtidig som det er enkelt og opplagt å bytte mellom sittende og stående kjørestilling, og uansett om jeg står eller sitter og kjører. føler det selvfølgelig og passer min 183 centimeter store kropp.

Så la deg inspirere. Pek ut et punkt på kartet, finn en teltplass, og bare dra!