MV Agusta presenterer to mildest talt spennede adventure-sykler med sitt «Lucky Explorer Project»

Home » Nyheter » MV Agusta presenterer to mildest talt spennede adventure-sykler med sitt «Lucky Explorer Project»

Er du en av de som fulgte Paris-Dakar for en del år siden, så husker du garantert Cagiva Elefant. Nå er MV Agusta i gang med et prosjekt som gir mer enn et lite nikk tilbake til denne legendariske modellen. I og med at begge merker nå er under samme «paraply» har de nå kunnet vise frem to konseptmodeller, begge med klare hint til sigarettmerket som sponset satsningen den gangen. Sånn rent bortsett fra navnet på prosjektet, så har designerne her lekt seg med grafikken.

Det dreier seg her om to modeller. «5.5» og «9.5». Veldig like utenpå, men om man tar en nærmere kikk, to rimelig forskjellige oppsett.

«Lucky Project 5.5» er, som du sikkert allerede har gjettet, den minste versjonen av disse. Det er prat om en twin på 554ccm, utviklet i samarbeid med kinesiske QJ Motors. Det blir nevnt 46.9 hk. (35kw) ved 7,500 rpm, og et moment på 51 Nm ved 5500rpm. Samt en sekstrinns girkasse.

Foran vil en KYB 43mm. gaffel med justeringsmuligheter for kompresjon og retur gjøre jobben. Bak er det samme merke, som i tillegg selvfølgelig har mulighet for justering av fjær. Brembo står for bremser. Bosch ABS vil være standard. Eikefelger i dimensjonene 19 foran og 17 bak får kraften ned i bakken. Alt av moderne teknologi, som moderne infoskjerm, Bluetooth og muligheter for GPS vil selvfølgelig være på plass.

En modell som også vil være enkel å gjøre om til A2-versjon.

«Lucky Explorer Project 9.5» vil være modellen for de som virkelig vil ta den ut. Her prater vi MV Agustas nyutviklede 931ccm-motor som skal være utviklet spesielt til denne modellen. Trippelen skal ha samme utvendige dimensjoner som deres 800 og skryter av 121,3 hk (90,5 kW) ved 10 000 rpm. , og 102Nm oppnåes ved 7000 rpm. Det vil bli valgmuligheter når det gjelder hvilken type girboks man ønsker.

Dempingen blir sørget for av en elektronisk justerbar 50mm. Sachs-gaffel foran hvor man har alle muligheter for å få sykkelen helt etter egen smak på de fleste underlag ved å fintune forspenn, retur og kompresjon. Altså om man vet hva man driver med da… Bak er det også Sachs som sørger for å holde ekvipasjen på rett kjøl. En progressiv elektronisk demper med de samme inntillingsmulighetene som foran. På 9.5 finner man også Brembo bak stoppevnen. Stylema med doble flytende 320-skiver foran. Bak vil det være en skive på 265mm. Forhjulet er av dimensjon 21 og bak finner man 18. Sving-ABS, TFT dash med Bluetooth, Wi-Fi, cruise control, launch control, og alt av muligheter for å justere kjøremodus i 8 steg etc. vil som forventet på en moderne sykkel være på plass.

9.5

Noe seriøst hint om pris foreløpig … vel. Akkurat når disse vil bli å få kjøpt? Vi får bare vente å se.