Yamaha Neo’s – Er fremtiden elektrisk?

Home » Nyheter » Yamaha Neo’s – Er fremtiden elektrisk?
a

Yamaha Neo’s er egentlig ikke noe nytt på markedet. Denne scooteren kom allerede 1997 og har allerede solgt over 600k i Europa.
Men da den kom var den ikke like miljønøytral som den er nå. Den gangen kom den med to-takt motor og pøset uforbrent bensin og olje ut i luften. Og er sikkert skyld i ett ozon-hull eller to.

Men den nye utgaven derimot er da med EL-motor (som vi vet alle er så glad i). Denne er heller ikke beregnet for lang pendling eller aktiv kjøring oppi den lokale skogen. Dette er en All City Commuters og er beregnet for de som som skal fra A til B på en enkel og billig måte.

Vi har vært med Yamaha Europe til Amsterdam i ett samarbeid med Reitwagen.no og Bikelife Norge for å gå nærmere inn på denne nyheten.

Den første dagen har vi fått gått gjennom en del på denne scooteren, og sett og klådd litt på den. Og dag to skal vi ut og prøve i småveiene her i Amsterdam.


Dette tilsvarer en 50ccm scooter som vi er vandt med hjemme under navnet moped eller ped. Men ja, Elektrisk. Fungerer dette til sitt bruk?
Som sagt er dette en City Commuter og er beregnet for trange gater, kø og ikke den kjøringen som byr på adrenalin og kanskje mest glede for oss motorsyklister. Men for deg som bor i Oslo og skal på jobb?

Paolo Pavesno – Director Marketing tok en god gjennomgang for hvem denne er myntet på. Målgruppen er ikke de som har kjørt motorsykkel i alle år og liker en langtur.
Nei, snarer tvert imot. Her er det laget en Unisex-sykkel som skal nettopp brukes fra A til B, eller for de som driver med pakkelevering i storbyer.

Jeg var en runde i Amsterdam tidligere i dag, og så faktisk mye scooter kjøre rundt. Her går det ikke fort. Her skal det bare gjøre sitt formål. Å komme seg fra A til B.
Neo går ca 4,7 mil på ett batteri. Men her kan du sette inn enda en batteripakke, og ha dobbelt opp med kjørelengde.
Eller ha ett batteri hjemme på ladning til enhver tid.

I morgen skal vi ut og teste disse gjennom Amsterdams gater. Og her ser jeg ikke for meg at det går så mye fortere enn disse faktisk klarer.
Har hørt det er max fart på 40km/t på scooter i Nederland, og disse skal klare 47km/t.