Vi har testet Honda NT1100!

Home » Tester » Test av MC » Vi har testet Honda NT1100!

En helt ny type touringmaskin fra Honda debuterer. Med utgangspunkt i hjertet av CRF1100L Africa Twin, bygger NT1100 videre på den populære plattformen for å tilby komfortabel, smidig og hyggelig ytelse. Vi fikk en solskinnsdag med HONDA´s seneste tilskudd og storkoste oss virkelig. Sykkelen var romslig og robust og svelget underlaget på en måte som gode Adventure-sykler gjør. Samtidig kjentes den ganske så smidig for sine 238 kilo kjøreklar sykkel. Foran sitter det 43 mm. opp/ned-dempere fra Showa med 150 mm vandringsvei, og muligheter for å justere forspenningen. Showa-demperen bak har også 150 mm. vandringsvei, og forspenningen kan enkelt justeres hvis man for eksempel skal kjøre med passasjer og bagasje.

2022 HONDA NT1100

Høydepunkter:
• Utmerket aerodynamikk
• Justerbar vindskjerm
• Lav salhøyde
• Sidekofferter er inkludert
• Standard med varmehåndtak og cruisekontroll
• 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger
• 1084 cm3 parallel twin-motor med 102 hk og et moment på 104 Nm
• Midtstøtte, USB- og ACC-kontakt er standard
• Doble 310 mm bremseskiver
• Innsug og eksos finjustert for vellyd og kraft
• 3 ulike kjørenivåer + 2 førertilpassede
• Honda Selectable Torque Control (HSTC) og Wheelie Control 

En 6,5-tommers TFT-berøringsskjerm i farger byr på brukertilpassede skjermbilder, samt Apple CarPlay®- og Android Auto®-tilkobling. Cruisekontroll, varmehåndtak og integrerte kofferter er standardutstyr.

Velprøvd og potent motor
Den SOHC-baserte tosylindrede motoren med 8 ventiler og 1084 kubikk er velprøvd fra CRF1100L Africa Twin. Toppeffekten er på 102 hestekrefter, og dreiemomentet når sin topp på 104Nm ved 6 250 rpm. Komprimeringsforholdet er identisk med 10,1: 1. En annen felles funksjon er 270 ° faset veivaksel.

Sykkelen har et meget godt drag på tross av at den drar på nærmere 250 kg og med «beskjedne» 102 hester. Dette er en sykkel jeg gjerne ville hatt i garasjen klar til langturer på variert underlag.

Se gjerne testen:

Så noe for oss nerder 🙂

Kubikk1084
Effekt (HK)102
GirkasseManuell/DCT
Sittehøyde820
FørerkortklasseA
CO2 g/km116/110
Forbruk l/mil0,5
  
Boring92 mm
Antall sylindre2
Effekt(HK)102, 7500 rpm
MotortypeVæskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam®
Slaglengde81,5 mm
Moment104 Nm, 6250 rpm
  
Antall gir 06.jun
  
Bensintank20,4 L
Bakkeklaring 175 mm
Høyde1360 mm
Lengde2240 mm
Kjøreklar vekt238/248 kg 
Hjulavstand1535 mm
Bredde865 mm
  
ABSJa
Bremser frammeVæskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam®
Bremser bakVæskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam®
Demping frammeShowa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde.
Demping bakShowa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde.
Dekk framme120/70R17 M/C
Dekk bak180/55R17 M/C

Se gjerne gjennomgangen av denne sykkelen hos Alf Graarud Motor tidligere i år :