Triumph Rocket 3: Calm before the Storm

Home » Tester » Triumph Rocket 3: Calm before the Storm
Rocket 3 Storm
  • Rocket 3 er ikke en ny sykkel for oss da vi har testet denne ved flere anledninger i grunn helt fra den var ganske ny. Vi snakker da nye utgaven som kom 2019.

2021 året vi startet Bikelife Norge var vi ganske tidlig ute på en Rocket 3 for en liten runde i distriktet her, men ikke noe langkjøring og fikk ikke lagt store erfaringer på denne den dagen. Men ved en senere anledning fikk jeg låne denne av Alf Graarud Motor og hjem fra Straandtreffet på Straand Hotel i Telemark og fikk da mange timer, samt mange mil på denne.

Er nok noen som har hørt historien om sykkelen jeg holdt på å kjøre meg ihjel med, og hadde akkurat slått av kamera? Dette er denne. Jeg forteller litt om den hendelsen under en av våre podkast. Sliten, kjørt langt og hadde en artig helg. Og to sekunder uoppmerksomhet gjorde at jeg var i en situasjon det kunne gått riktig ille…. Men ikke det vi skal snakke om i dag.

2024 er og en milepæl for nettopp Rocket. 20 år har denne sykkelen vært allerede. Og det ble solgt ca 18000 eksemplarer av deres første utgave, mens utgaven som kom 2019 har igjen solgt 18 000 eksemplarer på kortere tid. Men har blitt en helt annen sykkel.
2024 byr da på STORM utgaven med andre farger. Svarte detaljer og ett tøft preg på utseende.

Rocket STORM!!! R og GT:
Vi snakker her en stor sykkel, og en del vekt i bevegelse. Men merker vi det? Joda, sykkelen har en del vekt man kan merke litt av inn i sving, men faktisk ikke mye. Det meste merker du når du står i kryss med helling slik at den triller litt ene eller andre veien og du må holde den igjen. Men nei, denne sykkelen har faktisk «hold system» som gjør at sykkelen ikke rikker seg en milimeter før du begynner å kjøre igjen eller aktiviserer brems på nytt. Ett snedig system som har kommet på flere sykler og er en kjekt ting om man ikke klarer eller orker å holde den.
Dette er en sykkel som de fleste rekker godt ned på, men allikevel når så mange kg plutselig begynner å trille kan det fort gå galt.
Når sykkelen først er i bevegelse er det ikke vektet du tenker så mye på. Ja det er en stor sykkel, men dette merkes det lite til når du er opptatt med å leke med den sykt artige motoren som bare boffer deg bortover og spinner jorda rundt under deg.
Sykkelen gjør ett lite løft med hele chassis når du vrir på rulla og tester all momentet denne motoren gir. Hele 225Nm har de klart å få ut av denne motoren denne gangen.

Hele sykkelen er bygget på Amerika prinsippet. Bigger and better.
Hvor store stempler klarer vi å trykke inn i denne? Hvor langt ned kan vi slippe veiven så vi får mer slaglengde. Og kan vi plassere motor opp i ramma som vi har nok plass? Og dette har de virkelig klart.
2458ccm (2500) 180Hk og 225NM er helt vilt.
Dette er den største serieproduserte motorsykkel i verden. Just because?

Men er faktisk ikke motor eller chassis som er det jeg synes er råest her. Joda det er en god sykkel og god motor. Men vent til du klemmer til på bremsene.
Må innrømme dette er noe av de beste jeg har prøvd. Dualbrake system, noe som gjør at den bremser litt bak når du klemmer inn frambremsen og kun bak om du bruker denne. Lærte av en engelskmann som var med oss at denne likte at du brukte litt bakbrems inn i sving. Og det gjorde den.

Bremsene foran er noe av det beste til vanlige gatesykler. Brembo Stylema med 320mm skiver. Dette biter helt sinnsykt godt og du trenger ikke være redd for at dette ikke stopper. Men det stopper ikke å imponere der.
Caliper bak er samme som kommer originalt på min Panigale V2. Ok, kun en da. Men alikevel.
Er vant med at bremser bak på en mc bare er for syns skyld, og små calipre. Men for å stoppe 300kg trengs det noe som virkelig stopper.

240mm bakdekk!!!!
For å få denne kraften ned i asfalten må det en del gummi til. 240mm er ikke noe sensasjon lengre, men det jeg reagerte på er 16″ og ikke 17″?
Eneste vi kom fram til her er nok pga dette er en sykkel ment for Amerika. Og Harley kjører på denne dimensjonen. Så da går vi for dette.

Pris:
Sykkelen er jo i en høy prisklasse. Og er tett oppunder 400 000. (379 000 for R og 399 000 for GT) Men du vil nok gjerne ha med litt mer utstyr når du først kjøper denne. Det jeg savnet mest var en Quickshifter. Trenger som regel ikke dette på en cruicer. Men på denne så hadde dette satt prikken og i’n.
Jeg kunne også kanskje tenkt meg at det kom en utgave med elektroniske dempere. Men dette koster jo en del ekstra. Strengt tatt ikke nødvendig. Men dette kan vært med på å gjøre forskjellen mellom R og GT litt større enn bare fremflyttet fothvilere og ett styre.

Forskjellen mellom disse to er ikke så stor, og disse kan bygges om begge veier om kunde skulle ønske. Noe som kanskje gjør dem attraktive på bruktmarkedet om noen år. Du kan kjøpe en GT selv om du vil ha en R og små grep så er det samme sykkel.
Forskjellen er fothviler posisjon, styre og sete. Det er vel i grunn kun det om jeg ikke husker helt feil.

Hva ville jeg valgt: R eller GT?
Jeg personlig falt litt for R utgaven. Men dette har mye med vanesak å gjøre. Sitter mer riktig for min del på R. Er litt samme som med Ducati Diavel og X Diavel.
Men etter noen timer på GT og fant meg til rette på denne så blei den helt grei og. Men GT hadde litt bedre komfort i salen enn R. Og det merket jeg litt. Vi tok en samlet diskusjon hva hva vi likte best av R eller GT etter endt kjøring. Konklusjonen var at GT kler sykkelen best. Men jeg bestemte meg da for å være uening. Dette er mer enn en vanlig cruiser. Her snakker vi powercruiser med mye power.
Som R manglet den litt den sportslige følelsen man finner på Ducati sin Diavel. Men som GT ter den seg godt.

Test den og gjør deg opp en mening selv. Så kan vi ta en diskusjon på hvilken utgave som er best…..

2004 – 2024 20 år med Rocket