Vi har testet HELITE GP-Air Electronic

Home » Test av utstyr » Vi har testet HELITE GP-Air Electronic

Jeg har selv vært uheldig og kvestet meg ganske greit på motorsykkel. En nydelig dag oppe blant mandelplantasjene i fjellene i Alicanteprovinsen fikk jeg en highside som resulterte i 8 brudd på 6 ribben bak ved ryggraden. Det er uten tvil noe av det mest smertefulle jeg har opplevd og jeg har en god del brudd på forskjellige deler av kroppen jeg kan sammenligne med. Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å kjøpe meg en airbagvest, og jeg vet at hadde jeg bare brukt den på turen kunne opplevelsen vært en helt annen der jeg fløy gjennom luften og landet hardt i asfalten mens mandelblomstene var på sitt vakreste der oppe i fjellene. Så når jeg ble oppringt av Knut Johansen fra HELITE Norge og lurte på om jeg ville teste en airbag-vest og siden jeg hadde blitt invitert ned til Jerez for å teste Triumph tenkte jeg at jeg kunne slå to fluer i en smekk, og denne gangen skulle jeg klok av skade kjøre med vest på de spanske landeveiene.

Vesten er av den elektroniske typen som festes utenpå kjøredress og denne er spesialtilpasset den aerodynamiske pukkelen til Racingdresser. Vi var en liten gjeng motorjournalister på Jerez som tittet på vesten og synes det var en finurlig løsning som passet utrolig bra til dressen. Vesten er hard på utsiden av belgene foran og bak som reduserer risikoen for at belgene skades ved fall og er med på å hjelpe å fordele trykket. At belgene er harde go man har vesten på utsiden gjør også at man kan benytte større belger og mer luft som igjen gjør at man fordeler trykket ved sammenstøt enda mer. Vestens belger er plassert på begge sider av ryggraden og foran på brystet og mageregion så alle vitale organer er beskyttet. Den presser også hjelmen opp slik at man ikke får sleng på nakken, og eneste man får beveget hodet er forover slik at man sikrer frie luftveier.

Trådløs teknologien bruker bare (CDU) sensoren som er integrert i vesten, denne følger alle bevegelser og analyserer situasjonen i sanntid. 
Mulige situasjoner som leses som fare: 
UTEN KOLLISJON og ved lav hastighet (Sklir, mister grep, tap av kontroll) CDU sensoren analyserer situasjonen, oppdager fallet og aktiverer airbag systemet om nødvendig. Vesten er perfekt for banekjøring og gaffel sensor ikke er nødvendig. 

Sjekk ut videoen hvor vi tester ut denne:

Dersom man skulle være uheldig og gå i bakken vil man hele tiden fortsatt ha beskyttelse grunnet det harde skallet utenfor belgene, og har du med deg en ny cO2 patron er det gjort på noen sekunder uten verktøy og du er klar til å kjøre igjen med operativ vest. Vesten har en passform som oppleves tight og ikke for invaderende/bevegelseshemmede, og den har en edel stretch på sidene så den har ett visst slingringsmonn på størrelse. Den virker utrolig godt bygd og ser meget godt ut, så er du på utkikk etter en vest du kan ha på utsiden av vesten så er dette et helt klart alternativ.