Bygge sykkel, er det no gøy da?

Home » Thomas Tester Ting » Bygge sykkel, er det no gøy da?
a

Både min bedre halvdel (René) og jeg har litt aversjon mot å la ting være som fabrikken synes at syklene skulle se ut, og de senere årene har vi sett at vi her til lands bygger utrolig mye kult. Både Oslo Motor Show og MC messen bugner over av fantastiske kreasjoner folk har brukt vinteren på å fikse opp, gjerne fra et gammelt vrak. Derfor har jeg utfordret miljøet til å komme med sine bygg og fortelle sine historier, og har du no gromt du driver å koser deg med i garasjen så send oss gjerne en melding.

Tenkte jeg like godt kunne starte med et bygg jeg tok på meg med særs lite erfaring og et par tomler for mye engang rundt mars-tider i 2017. Jeg hadde kjøpt noen sykler og plukket fra hverandre tidligere og bygd om litt nyere sykler, men når det kom til å sette de gamle vraka sammen igjen forsvant motivasjonen som dugg for solen. Bygget hadde egentlig vært et bygg som hadde strandet for en annen bygger av ukjente årsaker og som jeg kjøpte på rot.

Lurte litt når sykkelen kom i esker.

Sykkelen var en 1992 Honda NX650 Dominator og var siste årgangen produsert fra Japan. Den hadde lav kilometer, men bar preg av å ha fått lite kjærlighet. Motoren så ikke veldig pen ut og trengte litt kosmetisk TLC.

Så hva gjør man når man vil prøve å gjøre det meste selv?

Tja, man kjøper kompressor, sodablåser og sørger for at hagen ser ut som et Colombiansk afterparty og at gresset ikke gror det på de to neste årene,……beskyttelsesutstyr, nei det er for pyser,…eller?

Heldigvis ble resultatet skaplig så da var man fornøyd.

Alt av skruer bolter og skiver ble sendt til galvanisering.

Rammen var kappet litt feil helt bakers og ble derfor modifisert til å ta batteri og ble lakkert i en nydelig perlemor rødfarge.

Hjulene hadde fått noe felgbaner og gummi.

Og de nye glassfiberkåpene fikk en utrolig fin Candy kobolt blå med sølv som glitret som diamanter på siden av tanken.

Mockup gjorde vi hjemme med hjelp av en god venn.

Og siste rest ble satt sammen med hjelp fra Gutta i Norwegian Caferacer & Custom Builds på Oslo Motor Show med masse skuelystene tilskuere.

Selveste Bo Andre Hagen som har podcasten Langkjøring med Geir Skau tok den siste finishen.

Så var sykkelen klar til utstilling på Mc Messen.

Prosjektet var ikke så stort eller vanskelig, men jeg synes det var en artig transformasjon og det ble en sykkel som vekket mye oppsikt både på messa og i gatene senere. Vi monterte også fjernstyrt start på den som jeg synes var prikken over i´n.