HONDA 750 TRANSALP

Home » Diverse » HONDA 750 TRANSALP

Honda Transalp er vel en sykkel de fleste som har kjørt i noen år har hørt om. Og kanskje også eid tidligere. For dette er en sykkel veldig mange har vært borti fra den kom så tidlig som i 1987.


Dette er og har alltid vært Honda sitt billigere alternativ til Africa Twin, som har vært Honda sitt flaggskip innen adventure-sykler. Og som har vunnet mange enduro/offroad løp gjennom tiden. Nei, den har vel ikke alltid vært det. Når sant skal sies, så kom denne faktisk ut før Africa Twin som da kom så seint som i 1989.

Transalp hadde lansering under Eicma messen 2022, og vi var selvfølgelig til stede og fikk se denne
nyheten samen med dens plattformbror Honda Hornet hvor de deler samme motor og mye annet.


At sykler deler plattform/motor har nå blitt mer og mer vanlig. Dette for å spare penger, samt kunne nå ut til ett bredere publikum enn tidligere.
Honda Transalp har fått seg ett kraftig hopp i designet. Ikke at dette har vært den stygge andungen, men jeg har aldri synes at Transalp har vært noe flott sykkel å se på. Men den har fungert til sitt formål: Være billig og fungere.

Men nå i 2023 (snart) har denne faktisk blitt en ganske så pen ung utgave av seg selv. Og kanskje nå appellerer litt mer til den yngre garden. For det er ikke til å stikke under en stol at adventure-segmentet har vært de på 40-50+ som har kjørt, mens de yngre har vært på R og Streetfightere.

Hvorfor Transalp og ikke Africa Twin?

Vel, her kommer det nok tilbake til som nevnt tidligere: Økonomi.
Hvor Africa Twin er en rå adventure-sykkel med masse utstyr, er Transalp den gode følgeren hakk i hæl. Og du har råd til å bruke den, og ikke bare betale på lån og bensin. Nå om dagen har bensinen vært svært dyr, og det koster en del mer å reise land og strand rundt nå. Så kanskje en drivstoffgjerrig twin på 750ccm på 91,8hk og 75Nm ikke er så feil lengre allikevel?
Mange merker kutter nå sine store kubikkmonstre p.g.a. Euro-kravene vi har snakket om tidligere som bare blir strengere og strengere på både støy og avgasser.

Skal man først ut på grusen så trenger mang ikke mest hester av alle i gata. Eller råest sykkel. Det som er sikkert når du kjører på grus: Du går i bakken!!!
Og da ville nok jeg personlig ikke hatt det dyreste og flotteste i gata…..

Transalp kommer med 4 (5) kjøremoduser, hvor du kan stille inn til hvordan du vil bruke din sykkel, samt et eget mode du kan lage dine personlige preferanser, samt slå av ABS bak om du skal leke litt på grusen. For det er her den er ment for å brukes.

Nytt og oversiktlig TFT display er på. Hvor du faktisk også har bensinmåler. Det har ikke jeg på min Panigale engang. Også integrert i instrumentet er Honda Smartphone Voice Control-systemet, som kobler til førerens Android- eller iOS-enhet mens man er på farten. Det gjør at man kan administrere telefonsamtaler, e-post, musikk og navigering. Et hjelmmontert hodesett er nødvendig, og smart-telefonen kobles til instrumenteringen via Bluetooth.

Nye Transalp er dessuten utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS). Ved hastigheter på over på 56 km/t vil varsellysene blinke ved harde innbremsinger for å advare andre trafikanter bak. Varslingen kanselleres automatisk når bremsingen er over. Dette er mye likt ting vi koblet på våre sykler før i tiden. Og dette gjør virkelig at du synes litt bedre enn bare det lille bremselyset som ofte er på motorsykler nå om dagen.

Og en ting vi synes er deilig her: du kan bestille den med quickshifter.
Dette er en sykkel vi ser frem til å prøve. Vi har laget en video på denne, men dessverre veldig dårlig lyd pga mye støy på Eicma-messen da vi laget denne. Men ny vil komme.