Ny og kraftigere MV Agusta Superveloce

Home » Diverse » Ny og kraftigere MV Agusta Superveloce

Italienske produsenter kan dette med design, og MV Agusta sin Superveloce er ikke noe som holder tilbake på dette.
Mens tidligere modell kom med en 800ccm 3 sylindret motor på 147hk, så kommer den nå i ny utgave med F4 motoren fra
Brutale 1000RR på hele 209,1hk med fullt race kit, og går nå under navnet Superveloce 1000 Serie Oro og er spekket med carbon (som alle vet vi er glade i) og alt av snæx du kan tenke deg.

Innvendig i denne motoren finner du en «countershaft», en aksel som roterer med dobbel hastighet motsatt vei av motoren for å forhindre vibrasjoner
samt gjør denne raskere i sving.

MV Agusta har på denne modellen laget en carbon bremseskive cover for at denne skal ligne mer på 70 tallets GP sykler med trommelbrems, men denne gir også mer kjøling i høyere hastighet. Noe som kan være greit om den brukes til banekjøring etc.

Fire vakre potter er klemt opp i den allerede vakre hekken på denne som seg hør og bør på en F4 modell, og lyden er fin tunet av orgel tunere for å få den lyden den skal ha.

Og den har fått vinger ….. Trenger vi det? Mest sannsynlig ikke, men dette er kult. Og gir faktisk bra stabilitet i høyere hastighet og høyhastighetskurver. Disse er selvfølgelig laget i Carbon og gir 39,2kg marktrykke i 199mph. Eller 320kmt som vi sier her på berget.

På grunn av sykkelens nye design har den fått mer kjøling til radiatorer, noe de slet litt med på tidligere modell. Så denne kunne fort gå litt varm. Så her har de gjort tiltak for å få ned temperaturen til normalt nivå.
Men denne sykkelen er også laget for en mer komfortabel sittestilling og ikke like aggressiv som forgjengeren. Samt denne kommer nå med elektronisk justerbare Øhlins NIX dempere foran og en Øhlins TTX bak så du kan justere komforten mens du kjører og ha ferdig set-up til banekjøring.

Instrumentet er nå 5,5″ TFT Display som seg hør og bør på nyere sykler. Hvor du kan se nedleggsvinkel og koble opp telefon ved behov.

Jeg har per dags dato aldri prøvekjørt en Superveloce, men fikk sitte på en under Eicma messen i Milano 2021, og må si denne er vakker. Og bedre blir den nå. Vi gleder oss allerede til å se denne live.