Test: Engine Ice. Funker det?

Home » Holmen talks about stuff » Test: Engine Ice. Funker det?

For å starte helt på førsten. Hva er Engine Ice og hvorfor skal man bruke dette? Engine Ice er en type kjølevæske som skal gjøre at motoren går litt kaldere og unngår overoppheting. Noe som igjen gjør at du skal få utnyttet motoren riktig og få ut de siste hestene osv. Det siste der var ikke så veldig viktig for meg. Men det som har plaget meg litt på min Ducati Panigale er når vi ligger og kjører litt hardt og roer ned etter målflagg, eller kommer inn i trafikkerte områder på veien blir den varm. Veldig varm.

Når jeg var på min runde på usle 6000km gjennom Europa fikk vi noen dager med temperaturer opp i 35c og da kjøles det ikke mye når du ikke får noe særlig luftstrømning gjennom radiatorer, og den lille vifta klarer ikke å ta for seg alt. Og du får overoppheting.

Les mer om denne turen her:

Vi klarte da selvfølgelig å forvirre oss inn i en litt større by sør i Tyskland på vår jakt etter bensin, på den varmeste dagen på hele turen. Da ble den så varm at den kom opp mot 117c, jeg satt oppå i skinndress og hjelm og trodde ett øyeblikk jeg skulle besvime der jeg satt. Men heldigvis fikk jeg dratt med meg min wingman over noen sidegater og kom ut på andre siden så vi fikk litt kjøling. Både «man & machine»

Når vi kom hjem fra denne turen fikk jeg tak på noen liter Engine Ice som jeg skiftet ut min «gamle» frostvæske med. Mange som faktisk slurver på det med å skifte ut frostvæsken, men den skal og byttes ut innimellom.

Gammel væske ut

Engine ice har jeg hørt om lenge at skal funke, så tenkte dette var verdt et forsøk. Etter ett lite besøk hos Alf Graarud Motor AS så var dette i boks. Da var det bare å sette i gang.

Ut med gammel væske, inn med ny. Lufte, varmkjøre, la temperatur synke. Kontrollere på nytt. Varmkjøre så vifter slår inn. Ja, jeg kontrollerte igjen. Liker ofte å dobbeltsjekke sånne ting. For på min sykkel er dette litt leit å komme til med kåper på. Og til dere som har lik min type sykkel, og mange andre typer: Husk å tømme ekspansjonstanken. Denne skal ikke være full ved kald motor. Helst ikke på varm heller. Bare så vidt over minimum.

Sånn. Da var den klar da? Vel, det var vanskelig å si da jeg ikke får opp disse temperaturene ved rolig veikjøring som jeg gjør på banen.

Men det problemet varte ikke lenge da vi denne helgen var på KNA Raceway Sokndal med Førerutvikling.no og der fikk vi temperatur langt opp på 20 tallet og god varme i både motor og asfalt, så her var det bare å teste hva Engine Ice var godt for. Enn så lenge så virker det som den holder hva den lover. Nå lå temperaturen godt ned på der jeg synes den skal være. Og steg ikke sinnsykt opp selv når jeg stod rolig etter ferdig kjørt pass. Så dette kan jeg godt anbefale for dere som «sliter» med høye temperaturer eller bare vil ha temperatur på din motorsykkel ned noen grader, enten det er på banen eller vei. Se video under bildet: