KTM 1390 SuperDuke R og Evo – No Bullshit

Home » Nyheter » KTM 1390 SuperDuke R og Evo – No Bullshit

Da er katta ute av sekken og KTM har lansert sitt nye beist Superduke 1390!!! Her kjører vi på med kubikk og hester. Når mange produsenter nå sverger til mindre kubikk og lav effekt kjører KTM på med det motsatte. Hvorfor gjøre som alle andre?

KTM pusher her sin LC8 motor til 190hk og 145NM denne gangen. Og vil med dette være nesten 1:1 med sine 201kg
Denne gangen har KTM økt volumet til 1350ccm for å få enda større kraftpakke i sin allerede råe Superduke serie.

Motoren skal være totalt gjort om fra eldre versjon som sitter i Superduke 1290. Og vekten på denne er slanket med flere kilo fra sin forgjenger. Og alle som liker litt hard kjøring vet jo at mindre vekt = mer gøy.

Selv luftinntakene er redesignet på denne nye modellen for å virkelig suge til seg den luften disse hestekreftene trenger for å pushes til Maximum og få ut sine 190hester. Denne har nå fått en luftfilterboks på hele 10liter!!!! Mens designet faktisk gjør denne servicevennlig også. Noe som er kjekt for oss som liker å klå litt selv.

Frontlykten er vel det som diskuteres hos alle om dagen, om den er pen eller ikke? Må ærlig innrømme at den forrige modellen heller ikke var den jeg syntes var penest når jeg så den første gangen. Men den har vokst på meg gjennom årene, og nå synes jeg denne er helt OK faktisk. Nå har jeg ikke sett denne lykten live enda. Men min Partner in crime Thomas har sett denne på EICMA og mener denne er penere i virkeligheten enn på bilder. Så vi får vel ta han på ordet der. Men leser at grunnen for at KTM har valgt en sånn løsning er for de sparer 700gr bare på lykten.

Sykkelen er designet for sportslig kjøring, og tanken designet så du kan få ett skikkelig forankringspunkt ved brems og sving. Samt styret har blitt ørlite grann lavere for bedre kontroll uten at det skal gå utover komfort.
Tanken har blitt enda større i volum og rommer nå 17,5 liter. og dette skal kunne holde for opp mot 300km. Tank har også fått litt vinger for å gi mer downforce for å hindre wheelie…. Men det er vel kanskje ikke det vi er ute etter på en slik sykkel?

Bremser er i kjent stil med Brembo kalipre og 320mm Brembo skiver. Mens dempere er av kjente merket WP som KTM har brukt på sine sykler i mange år.

KTM Superduke er nå 30år (2024) og kommer derfor også i egen 30års livery inspirert av Superduke 990 fra 2005 for de som måtte ønske denne.

ENGINE

  • TORQUE145 Nm
  • TRANSMISSION6-speed
  • BATTERY CAPACITY11.2 Ah
  • COOLINGLiquid cooled with water/oil heat exchanger
  • POWER IN KW140 kW

CHASSIS

  • WEIGHT (WITHOUT FUEL)200 kg
  • TANK CAPACITY (APPROX.)17.5 l
  • FRONT BRAKE DISC DIAMETER320 mm
  • REAR BRAKE DISC DIAMETER240 mm
  • FRONT BRAKE2 x Brembo Stylema Monobloc four piston, radially mounted caliper