Moto Morini Corsaro Sport

Home » Nyheter » Nettnytt » Moto Morini Corsaro Sport

Mens gutta trålte rundt i folkemengden på Eicma motorshow i Milano satt jeg hjemme og trålte nettet for å se hva som dukket opp av nyheter. Da det gjaldt fleste store merkene hadde jeg ca. kontroll på hva som skulle komme. Men det finnes et hav av mindre merker som man ikke leser like mye om i mediene til tider.

Moto Morini. Dette er jo i utgangspunktet et italiensk merke som nå dessverre er solgt videre. Uten å kunne hele historien så tror jeg dette nå er eid av Kinesiske scooter- produsenten Zhongneng. Dette er heller ikke et merke som er kjent i Norge. Men disse produserer mye scootere og er egentlig en veldig stor produsent.

Moto Morini var for meg ukjent helt til jeg brått fikk en tlf. en kveld mens jeg var ansatt hos Ducati i Fredrikstad. Dette var fra Viking som hadde plukket opp en Moto Morini som hadde stoppet langs E6 og trengte hjelp. Dette var jo italiensk merke så mange deler matchet med både Ducati og MV Agusta, og så lenge vi hadde Ducati hos oss, og MV Agusta lå rett oppi gata den gangen så ba jeg han komme med denne, Dette var da en italiensk Tv-kjendis ved navn Matteo Viviani som kjørte en innsamlingsaksjon og hadde kommet til Norge og fått problemer. Vi klarte å fikse dette. Jeg fikk kjøre min første Moto Morini. Og han kom seg trygt videre.

https://www.instagram.com/matteo_viviani_iena/

Moto Morini er ikke et merke så mange her i berget kjenner til. Det finnes ikke noen forhandler på dette i Norge eller Sverige og det er generelt ett lite merke på verdensbasis. Men noe kult har disse hatt gjennom tiden. Og på vår stand på Oslo Motorshow hadde vi Espen Lothe sin Moto Morini 3-1/2 utstilt og den gikk faktisk av med en premie.

Men under Eicma dukket brått denne vakre saken opp på skjermen min. Moto Morini Corsaro Sport. Den kommer også uten kåper (Corsaro 750) og bygger på samme chassis som Sport-utgaven.
Første jeg tenkte her var Ducati Supersport. Her er det en V-Twin, samme som Ducati bruker. Men kun 750ccm og 94hk. Men dette holder nok i massevis på vanlig norsk landevei.
Corsaro kommer med Brembo bremser samt Marsozzochi dempere (i allefall front) men litt usikker hva bakdemper er av merke.

Corsaro er ment skal komme 2024, selv om Moto Morini har vært litt stille på lanseringsdatobiten.

Selv om det var den røde kåpekledde sykkelen som tiltrakk oppmerksomheten min vil jeg og si denne nakensykkelen ser virkelig kul ut og vi håper på å få tilsendt fullt tech spec om ikke så lenge. Enn så lenge får vi nyte litt promo bilder av disse to syklene. Og håpe kanskje vi får se noen på Norske landeveier allerede til sommeren? Hvem vet….