Nyhet: Triumph Daytona 660

Home » Nyheter » Nyhet: Triumph Daytona 660

«Dynamic DNA with fresh attitude» – Triumph

Daytona er et velkjent navn for oss som kjører motorsykkel. Da tenker man oftest på Daytona International Speedway. En rå bane i Usa. Men det vi skal snakke om nå er nyheten Daytona 660 fra Triumph.

Triumph Daytona models | History, Reviews, Specs & Rivals | MCN

What is the history of the Triumph Daytona?

The Triumph Daytona name has been used by the British brand’s range-topping sportsbikes since 1997 when the T595 was launched. But the name can trace its roots back to 1966 when Buddy Elmore won the Florida Daytona 200 from 46th on the grid riding a Triumph T100 prototype.

Da vi startet Bikelife Norge hadde vi vår første «skikkelige» test av motorsykkel på Triumph Trident 660. Og dette er hva den nye Daytona bygger på, men da med kåper og litt mer Race inspirert.
Triple motor, eller tresylindret for de som ikke kjenner til begrepene triple, twin osv osv. Tre sylindere på 660ccm og yter 95hk ved 11.250rpm og 69Nm ved 8.250rpm. Trident hvor denne motoren stammer fra gir da litt mindre effekt, nemlig 80Hk og 64Nm. Så litt oppjustert er det blitt i denne.
Vi syntes at Trident var en ganske frisk sykkel å kjøre. Og vi koste oss mye med denne motoren.

Nå er jo kanskje ikke dette WOW krefter i forhold til mye annet. Men dette fungerer garantert kjempe bra, og blir nok ganske potent i sin klasse.
Vi har tidligere testet Triumph Trident som sagt, Aprilia Tuono og RS660, samt Yamaha R7 som føyer seg inn under samme fane her. Jeg har sett hvordan både R7 og RS660 kjøres på banen. Og det går jaggu ikke sakte i svingene og Daytona vil nok komme sterkt her med gode kjøreegenskaper og en sterk motor på nesten 100Hk.

Jeg har pleid å si at en motorsykkel bør ha minst 100HK, men har med tiden måtte bite dette i meg da de nye små kubikk syklene virkelig begynner å gå bra trass lite volum og hester. Kjørte her tidligere en R7 på banen og dette var en sykkel jeg stortrivdes på.

Daytona 660 er laget for den yngre føreren som er ute etter en sportslig mellomklasse sykkel til en overkommelig pris. Daytona 660 kommer til å koste 139900,- i Norge. Noe som legger den ikke langt unna konkurrentene i sin klasse på pris.
Sykkelen kommer med Big Piston Showa dempere foran og Showa bak. Og i følge Triumph er denne sykkelen myntet på banekjøring med god komfort for vei. Her har de lagt seg på en god mellomting som seg hør og bør på en sykkel som mest sannsynlig skal kjøres på skilt av de fleste som kjøper disse.
Den leveres også på Michelin Road 6 dekk, noen som viser at denne skal brukes på vei, og er klar for å gjøre dette mange gode mil. Michelin Road dekkene er disse dekke jeg har fått flest km ut av og hatt mer enn bra nok grep for min kjøring både på vei og bane. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt så mye på Road 6, men en tidligere utgave brukte jeg flere sesonger på mine sykler.

Elektronikk biten har også fått seg en god push siden tidligere Daytona. TFT/LCD skjerm hvor du kan koble opp din mobil tlf og via MyRide appen kan du bruke GPS, ringe og spille musikk via sykkelens display. Noe som er kjekt når du skal finne frem i ukjente farvann eller rett å slett bare skifte sang på spilleren din mens du kjører.
Som tilleggsutstyr kan du bestille en quickshifter så du får clutch-løs giring begge veier. Dvs at du kan gir opp med gass og uten å bruke clutch, og den assisterer deg ved å «blippe» ned uten å bruke clutch. Som vi har nevnt i flere podkast tidligere om du lurer på hva disse ordene betyr. Dette burde være noe man kan få til alle sykler.

Artikkel fortsetter under podkast:

Fulltanket 201kg. Setehøyde 81cm/810mm. Så er du ikke for kort i beina bør denne prøvesittes og testes når du kan.
Service intervaller 16000km eller 12mnd (avhengig av hva som kommer først)
0,49 l pr 10km. Noe som ikke er så værst på en motorsykkel, og du har 14liters bensintank.

Denne kan du få i farene: Snowdonia White/Sapphire black – Satin granite/satin jet black og Carnival red/sapphire black (som er min favoritt)