Vi har vært og testet den splitter nye Triumph Speed 400 i Valencia!

Home » Tester » Test av MC » Vi har vært og testet den splitter nye Triumph Speed 400 i Valencia!

Etter en lang periode med snøkaos og sprengkulde var det ikke fritt for at man var ekstra glad for å takke ja til en testkjøring i Valencia og kanskje få smake litt på noen varme dager i vakre og inspirerende fjellpass med en sykkel jeg hadde sett på en pre-lansering tidlig i januar. At Triumph har beveget seg inn i helt helt nytt segment til sin serie med mindre ccm og kun en sylinder gjorde meg spent på hvor anvendelig de nye syklene deres kom til å være for en nordboer på 182 på sokkelesten.

Speed deler mange komponenter med Scrambler, som motor, svingarm og rammen har også det samme utgangspunktet, men Speed har fått en spissere innfestning til gaffelen grunnet 17″ framhjul og i stedet for 19 på Scrambler Metzler Sportec dekk som er meget sporty til veibruk. Den har støpte lette aluminiumsfelger som gjør den meget lettstyrt.

Bremsene er 4-stemplede calipere fra BYBRE som er en underleverandør av Brembo som gjør jobben meget bra siden sykkelen bare veier 170 kilo med full tank. 300mm disk radialmonterte calipere Dempere er 43mm oppned-gafler fra Endurans, og de gjør jobben selv med meg på, selv om jeg veier +-100kg. 140mm travel piggyback demper bak, som er av justerbar type.

Den har led blinklys, samt et analog speedometer, og den har en del tekniske funksjoner som Abs og traction-control og man kan skru av og på det meste via instrumentets lcd-panel. Sykkelen er hovedsakelig designet og konstruert hos Triumph, men i samarbeid med Bajaj Auto og produseres i Triumphs fabrikk i Bajaj.

Sykkelen var veldig gjenkjennelig, så dersom du er vandt til Speed Twin, Truxton eller Boneville så kjenner du deg umiddelbart igjen. Speed får virkelig fram smilet på små svingete fjellveier, og selv om den er utrolig lettstyrt og fin, er den fortsatt stabil og forutsigbar. I dette nye segmentet til Triumph tenkte jeg aldri Scrambler virket for liten, men var litt usikker på om denne ville virke i minste laget. Den virket på ingen måte liten, men danset lett og ledig og inviterte på ganske sporty kjøring . Du vendte deg fort til registeret på motoren og fant fort rytmen og turtallet den jobbet optimalt med for at man virkelig skulle trives. Min første motorsykkel var en en-sylindret sykkel, og jeg har kjørt mange endunkere (motor med en sylinder) siden den gang, men ingen så raffinerte som denne. Tanken gikk litt tilbake til første sykkelen jeg testet for Bikelife Norge, Triumph Trident 660. Ikke at motoren føltes like responsiv som sin større slektning, men karakteren på motoren var mer lik 3 sylindre enn en.

Personlig tror jeg denne sykkelen kommer til å appellere til mange. Priset til 63895,- er den rimeligere enn flere 125cc sykler så mange som er på utkikk etter en rimelig mellomtung kan her få seg en supercool mellomtung sykkel. Stilen appellerer nok til mange som er glade i retro-motorsykler, som har vært borte fra MC-verden , som trenger en rimelig pendlesykkel eller som er ny til MC verden og vil ha en lett, smidig førstegangssykkel.

ENGINE & TRANSMISSION
TypeLiquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder
Capacity398.15 cc
Bore89.0
Stroke64.0
Compression12:1
Max Power EC39.5 HP (40PS) @ 8,000 RPM
Max Torque EC27.7 ft lb @ 6,500 rpm
SystemBosch electronic fuel injection with electronic throttle control
ExhaustStainless twin-skin header system with stainless steel silencer
Final DriveX-ring chain
ClutchWet, multi-plate, slip
Gearbox6 speed
CHASSIS
FrameHybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe
SwingarmTwin-sided, cast aluminum alloy
Front WheelCast aluminum alloy 10 spoke, 17 x 3 in
Rear WheelCast aluminum alloy 10 spoke, 17 x 4 in
Front Tire110/70 R17
Rear Tire150/60 R17
Front Suspension43mm upside down Big Piston forks. 140mm wheel travel
Rear SuspensionGas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel
Front Brakes300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS
Rear Brakes230mm fixed disc, floating caliper, ABS
Instrument Display and FunctionsAnalogue speedometer with integrated multi-function LCD screen
DIMENSIONS & WEIGHTS
Width Handlebars32.05 in (814 mm)
Height Without Mirror42.68 (1084mm)
Seat Height31.10 in (790 mm)
Wheelbase54.21 in (1377 mm)
Rake24.6 º
Trail4.02 in (102 mm)
Tank Capacity3.43 US gal (13 litres)
Wet Weight375 lb (170kg)